Historia ubioru - GBP Krynka
Podczas lutowego spotkania w obu grupach zajmowaliśmy się historią ubioru. Na początku postawiliśmy sobie następujące pytania:
- Jakie funkcje może pełnić strój?
- Skąd można czerpać wiedzę o tym, jak dawniej ubierali się ludzie?
- Jakie elementy współczesnych ubiorów uznajemy za typowe?
Po wstępnej rozmowie zajrzeliśmy do katalogów muzealnych oraz rozmaitych albumów, przedstawiających dawne stroje. Oglądaliśmy też reprodukcje rycin z XIX-wiecznych żurnali mody. Patrzyliśmy na dzieła malarskie i zastanawialiśmy się, co mogą nam one powiedzieć o dawnym ubiorze. Zwróciliśmy uwagę na literackie opisy strojów.
Szkicowo przedstawiliśmy historię mody europejskiej, obowiązującej w wyższych warstwach społecznych. W centrum naszej uwagi znalazł się sarmacki ubiór kontuszowy - nazywaliśmy i szczegółowo opisywaliśmy jego elementy - oraz przemiany XIX-wiecznej mody damskiej – od skromnych sukien z początku wieku, przez okres krynoliny, po czasy turniury. Nieco uwagi poświęciliśmy historii gorsetów i torebek oraz fascynującej mowie wachlarzy. Przy okazji mówiliśmy o tym, jaki typ kobiecej (i męskiej) urody w danych czasach był najwyżej ceniony. Patrzyliśmy także na fotografie strojów ludowych, wskazując na ich podobieństwo i odmienność wobec strojów kultury „wysokiej”. Wyjaśniliśmy pochodzenie i znaczenie terminu „białogłowa” oraz sens obrzędu weselnych oczepin. Wskazywaliśmy na związki pomiędzy wydarzeniami politycznymi a przemianami ubioru.
Zgodziliśmy się co do tego, że ubiór poza podstawową funkcją – ochrona ciała człowieka – pełni szereg innych funkcji, które również jawią się jako bardzo ważne: jest wyrazem osobowości, statusu społecznego, cywilnego i majątkowego właściciela, a także ludzkiego dążenia do piękna.
Oczywiście pozostajemy dalecy od wyczerpania postawionego tematu. Z pewnością, choć może już w innej szacie, będzie powracał on na kolejnych zajęciach. Za miesiąc zamierzamy zająć się, w młodszej grupie, ludowymi tradycjami wielkanocnymi, a w grupie starszej – problemem „płeć biologiczna a płeć kulturowa”.
| Wróć do listy artykułów